ITIL چیست؟
با چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) مبتنی بر ITIL4، سازمان خود را به اوج بهرهوری برسانید.
ITIL4 به عنوان بهترین و محبوبترین یک چارچوب جامع برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در سطح جهان مطرح شده با بهرهگیری از تجربیات برتر (Best Practices) به سازمانها کمک میکند تا خدمات خود را بهبود بخشند. برخلاف استانداردهای سنتی، ITIL4 یک استاندارد نیست، بلکه مجموعهای از توصیهها و راهنماییهای عملی است که توسط سازمانهای دولتی و خصوصی در انگلستان توسعه یافتهاند. ITIL4 توسط سازمانهای بزرگ و معتبر جهانی به رسمیت شناخته شده و در تدوین آن، بسیاری از شرکتها و سازمانهای دولتی انگلستان مشارکت داشتهاند. این چارچوب، فرآیندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را بهطور دقیق تنظیم میکند و امروزه به عنوان یک مرجع معتبر در مدیریت خدمات IT شناخته میشود. نسخه ITIL4 در حال حاضر به طور گسترده در اروپا، خاورمیانه، آفریقا و سایر مناطق جهان مورد استفاده قرار میگیرد. پذیرش این چارچوب در آمریکای شمالی نیز با سرعت در حال گسترش است و بسیاری از سازمانهای IT محور از این چارچوب بهرهمند میشوند.
مزایای استفاده از ITIL4
- شفافیت در تمامی سطوح سازمان
- سازگاری با استانداردهای بینالمللی مانند ISO 20000
- افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد خدمات
- بهینهسازی استفاده از منابع (IT، مالی، نیروی انسانی، دانش فنی و...)
- قابلیت اندازهگیری و بهبود کیفیت خدمات
- بهبود در برنامهریزی، فرهنگ سازمانی و نظم در امور
- استقلال از پلتفرمهای عملیاتی مختلف